onsdag 23 september 2009

Vart är världen på väg?

En livsomvälvande upplevelse, mina kära läsare. I omklädningsrummet på Frölunda Kulturhus står en man och hans dotter i fyraårsåldern, av diskussionerna att dömma är de på väg mot simskolan med stormsteg.

"Är du säker på att du inte vill äta ett äpple först?" frågar mannen. "Är du säker på att du inte vill äta ett äpple först." Vuxna människor, som försöker få barn att äta äpplen. Det börjar liksom sticka och pirra i huvudet och jag mår fysiskt dåligt av motsägelserna. Det blir svårt att andas. Ska han mörda sin dotter?

Är åttiotalisterna så dåliga föräldrar att de inte ens vet det mest grundläggande om barnuppfostran? Det verkar fan inte bättre. Herregud.

Alla - ALLA! - vet att Äter man Mat innan man Simmar så Dör man av Kramp! Det är en av västvärldens vanligaste dödsorsaker bland barn under 10 år - smygätandet inför badet! Kramp! Det är som kvicksand, fast man ser det inte! Det är som HIV fast man får inte ligga eller skjuta heroin först!

Jag inser nu min vikt i samhället. Att sluta skriva här har varit både oansvarigt, oförlåtligt och ganska skönt! Jag har en roll, jag spelar den väl, jag måste faktiskt upplysa folk om vad som är rätt och fel.

2 kommentarer:

  1. Världens bästa faktiod eftersom den uppkommit efter en tecknad film om när Långben badar. Sann historia.

    SvaraRadera