måndag 5 oktober 2009

Henrik Berggren, ett litet barn och ett samband

Häromdagen påpekade jag något om ett biobesök när jag och Tina tittare på "Man tänker sitt". Filmens berättarröst är en liten kille som verkar ha tappat en sten eller två ur stenlådan på vägen. Givetvis blir det då en fin touch när han ska läsa upp djupa livsåskådningar. Såklart.

I fredags kunde jag äntligen se "Broder Daniel Forever" på TV, och alla mina vänner var samlade i en lägenhet på Lindholmen där vi, utspridda i en halvmåne framför TV:n satt och funderade om någon av oss möjligtvis kunde synas på konsertbilderna från Way out West. Det var såklart vackert.

Det är inte svårt att förstå var Fredrik Wenzel har fått sin lilla pojkkaraktär ifrån i "Man tänker sitt". Efter att ha filmat BD-dokumentären så fanns det säkerligen en hel rad Henrik Berggren-monologer* att översätta till en liten pojke. Som ju trots allt låter identisk med en liten, lätt utvecklingsstörd pojke. Men är inte det charmen, så säg?

Sist men inte minst fixar jag lite youtube-länkar - för visst är ni för lata för att söka själva?

Broder Daniel Forever (Trailer)

Man Tänker Sitt (Trailer)

*= För er som inte känner till mannen ligger han tvåa på topp tre-listan över killar som legat med flest minderåriga poptjejer i Göteborg. (Ja, Kristian Anttila vinner, varför fråga?)

6 kommentarer: