fredag 25 december 2009

En hjälte som dog

Jag vet inte om jag är lite lätt efterbliven eller har någon form av sjukdom, men att känna igen skådespelare är inte min starka sida. Därför fick jag en chock igår. En otrevlig julklapp kan man säga - Kyle MacLachlan är det som står för det hela.

Han inledde sin karriär med en fantastisk roll som Paul Atreides i David Lynchs klassika filmatisering av "Dune". Han hängde ihop med herr Lynch ett tag till i "Blue Velvet" och framförallt som Agent Cooper i "Twin Peaks" - en av de bästa film(tvserie)karaktärerna i alla tider.

Är jag då den enda som haft någon slags mental blockering? Som bara inte kunnat få in i mitt huvud att Muad'dib och Agent Cooper är samma person som killen som inte får upp det på bröllopsnatten i "Sex & The City"? Att han är samma person som den genomtråkige Orson i "Desperate Housewives"?

Vem gör något sådant? Vem vill vara MacDougal när man ridit på ökenormar och vem vill spela genomgråe Orson som blir pushed around av den sunkigaste av housewivesen när man sprungit omkring och varit bara den coolaste Special Agenten genom tiderna?

Fyfan. Jag kan inte fatta. Och jag kan förövrigt inte fatta hur jag inte kan ha dragit kopplingen. Den är bara för absurd för att det ska gå in. Usch och fy. Kyle, Kyle, Kyle. Vad sysslar du med?













Kyle - på den gamla goda tiden.

1 kommentar: