lördag 19 december 2009

Jerran & Stalin

En fredagkväll som alla andra ute på landet och såklart fastnar man framför gamla 24:an (kanalen, inte TV-serien.) Alla minns ni kanske mitt inlägg om Go' Kväll med Anna Book? Jajävlar, det var iallafall Go' Kväll igår igen. Med ingen mindre än vår allas Jerry Williams.

För er som missat formatet på det här smashhitprogrammet: Jerry sitter vid ena hörnet, Vogel-man sitter vid andra, och diskuterar vilka fyra Jerry skulle vilja käka middag med - levande såväl som döda. Anna Book valde sin morsa och någon finsk operatant ville käka middag med Pavarotti.

Jerry visar sig vara, något som helt flugit mig förbi, inte bara folkparkrockens urfader utan även uttalat vänsterpartist. Något jag liksom inte visste som sagt. Så ja, jag satte julmusten i halsen när Jerry, sittandes iförd sunkig munkjacka och alkisfrilla, pekade lite diffust mot stol nummer 2 och sluddrade fram "och där ska Lenin sitta".

Joachim (Sveriges enda programledare utan wikipediasida) ser måttligt bekväm ut. Speciellt när Jerry pekar på stol nummer 3 och säger "och där ska Stalin sitta". Jajävlar, Joachim mellan två kommunistdiktatorer. Public service i mitt hjära.

1 kommentar:

  1. Han avslutade sitt sommarprat med att spela Internationalen.

    SvaraRadera