torsdag 10 december 2009

Sushibaren, sushibaren, lika snabb som sushiharen?

På väg mot Hemköp passerar jag Nya Frölund Torgs sushibar. Där sitter en allvarsam japansk man i fyrtioårsåldern och äter sin sushi, jag vet vad han tänker.

"Jajävlar, jafan, det är precis som hemma i Moder Nippon, så jävla gött, sushi alltså. Vilken grej! På Frölunda Torg! Jajävlar fint som saké är det va. Vilket ställe, vilket ställe, hit ska jag komma och handla varje dag."

Jag passar givetvis hastigt, men jag vet scenen som utspelar sig ett kort ögonblick därefter när hans hundrasextiosju centimeter flyger upp från stolen och han exalterat gastar "för böveln, sushi på Frölunda Torg!!! Tvestjärtar och banditer, nu blir det åka av! Ge mig en makirulle till! Nej, herrebuddha vilken grej! Fem makirullar! Fem! Och en tonfisk, rå som råris och en ål! Jajävlar, vilken grej! Släng hit en levande bläckfisk och ett par skivor fugu! Om jag dör så dör jag iallafall lyckligt!"

Sedan dansar han i ring med personalen, alla skrattar så de gråter, den japanske mannen, som inte varit i sitt hemland på fyra långa år, känner sig för första gången lycklig, han är hemma igen. I Frölunda. Precis som torgplaneraren hade tänkt sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar