onsdag 15 juli 2009

Ungern - en slags urban legend

Vissa dagar är värre än andra. Det är aldrig riktigt hundra med två dagar kvar till semestern förstås. Dom senaste dagarna har min favoritsysselsättning var lite förstörd. Jag och Emelie har spenderat vår arbetstid med att lösa GPs korsord, vilket är trevligt i sig.

Tyvärr har dom onda satarna beslutat att dag efter dag höja svårighetsgraden på sina sommarkryss. Man hade ju kunnat förvänta sig att med lätthet ha en aaahhaha, den här kan jag, jajävlar going on, men nej då. Inte ens all idog träning hjälper. Inte ens Google hjälper.

För att ta igen det knäckta självförtroendet av att helt enkelt inte kunna några fembystade vadargökar med vår i mun på fem bokstäver som börjar med q gick vi båda, har vi (inte helt utan svansar mellan benen för min del åtminstonde) vankat över till barnpysslet.

Efter en sisådär 30 frustrerande minuter med en "hitta länderna"-ordlek känner jag verkligen färgen stiga i anletet. Dom första elva, utav de tolv utlovade, länderna gick ju som smort, men vart fan ligger Ungern? Ungern är en fucking myt. Efter ytterligare tolv-tretton hemska minuter med att söka igenom sidan efter Ungern inser jag att det helt enkelt omöjligt inte kan finnas något Ungern i GPs pysselhörna.

Försiktigt frågar jag Emelie, som sitter med sin egen GP och grubblar - och det bekräftas! Ungern finns inte. Alla som säger något annat ljuger.

6 kommentarer:

  1. Jag och unge J satt också med Ungern i ca 30 min på Volvo. Efter att ha ringat in alla U:n och försökt hitta såväl spegelvända zickzack-varianter som varannan bokstav-lösningar gav vi upp. Sedan ägnade jag återstående arbetsdag åt att författa ett argt mail till GP.

    För övrigt, är det bara jag eller har "Semmesterkryssets" kreatör ganska bristande kunskaper i svensk grammatik och synonymers betydelse?

    SvaraRadera
  2. Och medan jag ändå avhandlar GP:s korsord. Vad är det för jävla hovdjur (jag tror att det börjar på A) som kommer upp hela tiden?

    SvaraRadera
  3. Jag funderar på att leta igenom papperskorgen efter förra veckans barnpyssel och riva ut både den delen om bilmärken där jag inte kunde hitta ett speciellt ord och den här om länderna och ungern som är spårlöst borta. Med så många som söker jobb där ute kan väl någon annan vettig person få ta upp arbetet med att pyssla ihop ord i en kvadrat!?

    SvaraRadera
  4. Alltså, killen som hade med "dissa" i sitt korsord är iallafall på min deathlist kan man lugnt säga.

    Men ja, allvarligt, det är något gravt fel på vissa (samtliga) utav GPs korsordsmakare.

    SvaraRadera
  5. Antiloop är för långt. Fem bokstäver. Notera för övrigt att min stavning av "Semmesterkrysset" har förekommit. Det är brutalt.

    SvaraRadera