fredag 15 maj 2009

Dagens historielektion

Idag har jag hittills ungefär hunnit med att dricka en kanna kaffe och lyssnat på "soundtracket" till Scorseses (herregud, skaffa ett mer lättstavat namn, människa!) "Shine a Light". Konsertfilmen om Rolling Stones, för er som missat det. Som jag faktiskt lyssnade på på Spotify dessutom, helt lagligt. Så jag stal inga pengar från Mick, han hade nog blivit ledsen annars.

Lustigt nog noterade jag en textpassage i "Sympathy for the Devil" som jag tidigare missat. Tydligen så var det inte ett gäng skäggiga ryssar med kommunistglasögon* som satt och klistrade ihop oktoberrevolutionen:

"I stuck around St. Petersburg
When I saw it was time for a change
Killed the czar and his ministers
Anastasia screamed in vain"

Där har ni det, svart på vitt, Johan Stael von Holstein hade rätt, kommunister är djävulens hantlangare! Det är nämligen så att om Mick Jagger har sagt det, så är det så.

*= Alla kommunister hade lustig skäggväxt och runda glasögon, det har forskare räknat ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar