onsdag 10 juni 2009

Dödsrocken och kristendomen

En annan favoritbloggare är Jag stannar hellre hemma. Han åkte inte på Sweden Rock utan nöjde sig med att sitta i sin soffa och kolla på bilder och hata besökarna. Det verkar vara en riktigt jävla god man som förtjänar all kredd.

Tack vare hans fantastiska blogg blev jag tipsad om att ett par av killarna som hittat på Metal Bibeln [sic] suttit i TV4 Nyhetsmorgon och gjort bort sig rejält (sevärd länk). Här är en bild:

Här har vi alltså två riktigt hårda metalkillar. Den ena iförd en splitterny jeansjacka, flint, grånande skägg och skeva solglasögon från Rusta. Han har även en splitterny tröja med hårdrocksmotiv. Jag antar att han kompletterar detta med ett par Doc Martens putsade till att glänsa, utan minsta lerfläck. Han lär ha passat in på en spyindränkt camping. Han kallar sig själv metalpastor. En metalpastor är i hans mening "en pastor som också gillar metal."

Hans kompis - metalbibelns författare om jag förstår det rätt. Sitter också där glatt i sin bakåtvända truckerkeps och splitternya gekåsskinnjacka. Han är metal ut i fingrarna, riktigt osar sunkig hårdrockscamping lång väg och lär därför kunna bonda med alla på campingen.

Här är lite citat:

"Jesus var ju väldigt orädd, en långhårig rebell som vågade ryta till mot samhället [...] och det är ju något som ofta händer i hårdrocken."

"Man kan ju byta ut orgeln [i kyrkan] mot distade gitarrer."

"Musiken är som en kniv, den i sig själv är neutral, varken god eller ond, precis som musik [...] det är den som håller i kniven som avgör."

Det är alltså två av gatans smartaste killar, och deras metalbibel har gått i 44 000 ex enligt dom själva. Ja, alla vet ju att toapappretbajamajorna ofta tar slut, och om man måste gå så måste man gå, så att säga...

Sist men inte minst! Irriterande uttalslexikon! Vill du smälta in bland kristna hårdrockare bör du använda följande uttal (det är även ett bra sätt att smälta in i TV4 Nyhetsmorgon, dom är verkligen down with it med ungdomsspråket):

Metal - Uttalas "mätall" ungefär som en dalslänning skulle säga om sin fackförening.

Sweden Rock - Uttalas "schviden rock" med lite lätt läspning och ett väldigt amerikanskt "rock"

Reggae - Uttalas "raggä" ungefär som "Ronny och Ragge". Antagligen för att dom hatar reggae.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt roligt inlägg, men vet du vad, senast jag kollade så var jag inte man. Det är mao en tjej som skriver Jag stannar hellre hemma.

    SvaraRadera
  2. Oj! Där dök min smygsexism upp igen, och jag tar åt mig till den grad att jag faktiskt vill be dig hemskt mycket om ursäkt! Dessutom vill jag smöra lite extra och tacka för din fantastiska blogg.

    (Usch, nu blev det snälla dagen här nästan, men det får man bjuda på ibland, det är ju ändå skatteåterbäring och allt)

    SvaraRadera
  3. Äsch. Tjejer är ju roligare än killar. Så är det bara :)

    SvaraRadera
  4. Ja, alltså, nästan alla bra bloggare är tjejer, så jag tänkte "yessss!!! nu har jag hittat ett undantag". Aj.

    SvaraRadera