tisdag 10 februari 2009

Ett förtydligande

Det här har kommit på tal några gånger under de senaste veckorna. Jag ska klargöra lite hur det funkar.

Chans att just DU får pengar för att jag filmar dig eller dina tillhörigheter, tar dina idéer, citerar dig eller att någon nämner dig på film: Jätte, jätte, jätte, jätteliten.

Det är sant, forskare har räknat på det, dessutom står det på Internet, och därtill finns även ett flertal empiriska undersökningar som tyder på detta - t.ex. så har ingen som filmats hitills fått pengar för det, bevis nog? Tråkigt att folk ska vara så besatta av det där (eh, ja, alltså när jag blir miljardär ska jag inte bry mig iallafall).

6 kommentarer:

  1. Om du fortsätter skriva internet med stort I måste jag nog tyvärr säga upp bekantskapen med dig.

    SvaraRadera
  2. Du menar att det är ett problem att jag skriver på korrekt svenska?

    SvaraRadera
  3. Internet slutade vara allmänt vedertaget i januari 2003. Språknämnden ansåg då att man kan skriva på båda sätten, men klargjorde också att om ordet började bete sig mer som ett substantiv än ett egennamn skulle det absolut inte ha stor bokstav. Detta har skett i till exempel "mobilt internet".

    Internet är att likställa med rymden, eller någon annan plats som det bara finns en av. Det är fult att skriva med stor bokstav och svenska dagstidningar och tidsskrifter har övergivit det sen över fem år tillbaka.

    Att skriva Internet är som att skriva Diesel eller Bankomat. Lev inte i det förflutna, snälla.

    SvaraRadera
  4. "Mobilt internet" om något är väl fulsvenska? Man går ju knappast omkring med "ett internet" på fickan? Det är väl ändå en mobil internetanslutning man har?

    SvaraRadera
  5. Det är fortfarande ett egennamn som blivit ett substantiv. Det är det relevanta. Jämförelsen med diesel och bankomat kan du inte komma undan.

    SvaraRadera
  6. (Jag blandar mig djärvt i den språkliga debatten(ännu djärvare att börja ett inlägg med en(trippel!)parentes!)) Saker är inte jättesmå. Dom är pyttesmå. Basta! /E

    SvaraRadera