onsdag 4 februari 2009

På tal om män jag uppskattar

I Patrick Süskinds "Parfymen*" beskrivs en man kallad Marquis de la Taillade-Espinasse, en skön snubbe bland the upper lords av Toulose som dragit sig tillbaks från sin tid i Versailles (där franska pampar hängde back in the days?). De som känner mig väl vet förstås en hel del om min svaghet för män av rang och pondus som gör uppskattningsvärda saker. Ovan nämda markis verkar tillhört den gruppen.

Bland hans fantastiskt fabulösa uppfinningar och teorier finns bland annat juver-växten som man får genom att sprida tjursperma över betesmark (måttligt lyckat experiment som gav ifrån sig en ost med en lätt bitter smak) samt en makalösa idé om att jorden ger ifrån sig en dödlig gas och det är därför allt växer uppåt. Jag förbannar spårvagnschauffören som avbröt mig mitt i läsningen. Nu måste jag vänta tills imorgon innan jag kan lära mig mer om denna fantastiske man (antagligen huvudpersonen i boken).

Glöm inte att hypa filmtrailern till Världens viktigaste film. Bara två dagar kvar till måndag nu!

*= "Parfymen" är en historisk roman som utkom 1803 om livet i Frankrike under det sjuttonde århundradet. Det behandlar många berömda män och kvinnor som levde storartade liv i det vackra landet i söder (ja, Frankrike alltså). Huvudkaraktären Jean-Baptiste är ingen mindre än vår egen kung Johan den sextonde som också var berömd för att lukta gott.

2 kommentarer:

  1. Om man ska vara petig så är ju teorin om onda gaser i jorden äldre än den västerländska civilisationen. Redan i Mesopotamien beskrev man i sumeriska texter šir.bur.la, som var en underjordisk källa som var ursprunget för denna gas.

    Likaså har man i gammal kinesisk folktro en plats som kallas de gula källorna, vars ångor gör att allt liv flyr till jordens yta. Det är också där man tvättas fri från sina synder innan man återföddes. Det är oklart om de här två företeelserna är besläktade men det är troligt att de mesopotamiska ideérna spridits till Indien och därefter följt med de buddhistiska pilgrimerna till Kina.

    Man tror att idéerna om de underjordiska gaserna främst färdades via den mongoliska erövringen, då mycket information spred sig mellan de länder som angränsade till eller var dominerade av de mongoliska arméerna. Vissa hävdar dock att det var Marco Polo som tog med sig den här uppfattningen hem, men i den boken han skrev nämns inget om detta.

    Mer information finns att hämta i "Ghengis Khan - Kunskapens apostel", som borde finnas i ett bibliotek nära dig.

    SvaraRadera