lördag 7 februari 2009

Nyttan med allitterationerna

Två saker jag gillar är böcker och allitterationer. När dessa blir ett så kan jag inte annat än att älska det. Jag kan ofta redan i första meningen på en bok avgöra huruvida den är bra eller ej. Så, min tes är att bra böcker innehåller ordrim. Ju tidigare ordrimmen kommer desto bättre är boken (som teorin att ju förr man får full frontal i en film, desto sämre är handlingen (fastän alla vet att det inte är så), fast tvärtom).

För att bevisa detta tar jag här första stycket i två böcker jag uppskattar:


Exempel 1:

"
Darkly Dreaming Dexter" av Jeff Lindsay (redan titeln börjar bra)

Första stycket:
"
Moon. Glorious moon. Full, fat, reddish moon, the night as light as day, the moonlight flooding down across the land and bringing joy, joy, joy. Bringing too the full throated call of the tropical night, the soft and wild voice of the wind roaring through the hairs of your arm, the hollow wail of starlight, the teeth-grinding bellow of the moonlight off the water."

Exempel 2:

"
Lolita" av Vladimir Nabokov (återigen, se titeln)

Första stycket:

"
Lolita, ljuset i mitt liv, elden i mina länder. Min synd, min själ. Lo-li-ta: tungans tipp tar en tripp på tre steg nedåt gommen för att slå, vid tre, mot tänderna. Lo. Li. Ta."

Det vi ser här är alltså inledningen till två bra böcker, båda innehållande allitterationer. Redan i första stycket OCH i titeln. En slump? Eller innehåller kanske alla böcker allitterationer i början? Vi tar en titt på en dålig bok för att få oss en bild av detta.


Exempel 3:

"
The Da Vinci Code" av Dan Brown (notera bristen på allitterationer i titeln)

"
Renowned curator Jacques Saunière staggered through the vaulted archway of the museum's Grand Gallery. He lunged for the nearest painting he could see, a Carravagio. Grabbing the gilded frame, the seventy-three-year-old man heaved the masterpiece toward himself until it tore from the wall and Saunière collapsed backward in a heap beneath the canvas."

Ser ni mönstret? Alltså. Om ni någon gång undrar huruvida en bok är läsvärd eller ej, ögna igenom första sidan efter allitterationer. Är redan titeln en allitteration? Ja, då är boken garanterat bra. Mer allitterationsspaningar dyker upp inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar